Hieronder ziet u de knooppunten die onderzocht worden voor het project N272. De basis is het ontwerp dat in 2021 is vastgesteld, het voorkeursalternatief. Aan de hand van nieuwe verkeerscijfers en nieuwe inzichten vanuit de omgeving worden deze plannen op dit moment opnieuw onderzocht (meer informatie via deze link). Per knooppunt leest u wat onderzocht wordt. U leest ook wat de eerdere afwegingen waren en welke keuze op dit moment nog in het ontwerp staat. Deze keuze kan dus veranderen.
In het najaar van 2024 presenteert het projectteam het vernieuwde ontwerp. Neem bij vragen gerust contact met ons op.
Zie ook de planning voor de vervolgstappen.
De kruising Peeleindseweg met de N272 zat oorspronkelijk in de plannen voor de N279. Het ontwerp van de N272 stopte net vóór de Peeleindseweg. We onderzoeken nu daarom ook de beste oplossing voor het kruispunt. De Professor Dondersweg laten we ongemoeid. Lees meer over Kruising Peeleindseweg tot West-Om
Hier zoeken we naar verbeterde doorstroom voor het verkeer. Ook zijn de snelfietsroute, veilige fietsverbindingen en de aansluiting op de Broekstraat onderwerp van onderzoek. Tot slot zoekt de gemeente Gemert-Bakel in dit gebied naar een locatie voor een OV-hub. Lees meer over Rotonde West-Om
Vanuit de huidige inzichten wordt de fietsoversteek ter hoogte van Groenendaal als erg onveilig beschouwd. Dit betreft een 'koude oversteek': een kruispunt waarbij je de weg, in dit geval de N272, mag oversteken, maar niet mag op- en afrijden. Lees meer over Oversteek Groenendaal
Dit is de enige rotonde op de N272 waarbij fietsers voorrang hebben, omdat deze binnen de bebouwde kom ligt. Dit veroorzaakt verwarring bij het verkeer en gevaarlijke situaties. Ook maken fietsers bij de rotonde gebruik van de hoofdrijbaan, er is geen fysieke afscheiding van het overige verkeer. Lees meer over Rotonde Oudestraat
Komend vanaf Heijtsveld rijden auto’s de N272 op, zonder rekening te houden met de hoge snelheid en remweg van vrachtwagens. Ook komt op middellange termijn de doorstroom van verkeer in het geding. Lees meer over Kruising Heijtsveld
Vanuit de huidige inzichten wordt de fietsoversteek ter hoogte van Eeuwsel als erg onveilig beschouwd. Ook deze oversteek is een 'koude oversteek', een kruispunt waarbij je de N272 mag oversteken, maar niet mag op- en afrijden. Lees meer over Oversteek Eeuwsel
In de gehele provincie Noord-Brabant wordt gewerkt aan een stelsel van snelfietsroutes. In Brabant zijn daarover afspraken gemaakt tussen provincie en gemeenten. Plannen voor aanleg van de snelfietsroutes Gemert-Eindhoven en Gemert-Helmond zijn vergevorderd. Lees meer over Snelfietsroute Gemert-Eindhoven en Helmond
Voor vragen kunt u contact opnemen met omgevingsmanager Sabine van den Broek via N272@brabant.nl
Meld u aan voor de nieuwsbrief.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.