Het openen en sluiten van de Beekse Brug blijft een knelpunt voor de doorstroming van het verkeer op de route Beek en Donk – N279. Nadat in 2015 bleek dat er onvoldoende draagvlak was in de regio voor ‘De Ruit’ rond Eindhoven, zijn er alternatieve plannen bedacht voor het verkeer in de regio. Dit onder de naam ‘Bereikbaarheidsagenda regio Zuidoost Brabant’.
Regionaal is afgesproken dat verkeer zo veel mogelijk rijdt via de ‘Robuuste randen’. Dit zijn de N279, A76, A2/N2 en A50. Daarnaast zijn er zogenaamde ‘inprikkers’ aangewezen die er voor moeten zorgen dat verkeer zo snel mogelijk naar de Robuuste randen rijdt. Voor verkeer dat hiervoor te ver moet omrijden zijn er zogenaamde Bundelroutes benoemd. Verkeer waarvoor de Robuuste randen geen goed alternatief is, worden via deze routes gebundeld. Deze Bundelroutes zijn ook bedoeld voor verkeer dat nu door het buitengebied sluipt.
De vijf Bundelrouteprojecten, waaronder dus ook het project N272/N615, hebben als doel maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat verkeer niet meer door buitengebied rijdt. Maar het is beslist niet de bedoeling dat er extra verkeer uit de regio wordt aangetrokken, waarvoor de Robuuste randen bedoeld zijn.
De maatregelen in de Bundelroute projecten mogen dus niet zoveel tijdwinst opleveren, waardoor het alsnog aantrekkelijker wordt om de Bundelroutes te nemen in plaats van de Robuuste Randen. Dat heeft gevolgen voor leefbaarheid in dit gebied. Een compleet nieuwe en bredere brug of een tunnel zorgen er naar verwachting voor dat dit wél het geval is. Waardoor bijvoorbeeld de problemen in/rond Nuenen toenemen. Om die reden heeft het bestuurlijk overleg in de regio er voor gekozen om niet uit te gaan van een nieuwe brug of tunnel.