Welke oplossingen zijn onderzocht?
Oplossing 1: Reconstructie tot een kruispunt met verkeerslichten, met een variant voor wel/niet aansluiten van de Broekstraat.
Oplossing 2: Reconstructie tot een turborotonde, met een variant voor wel/niet aansluiten van de Broekstraat.
Welke oplossing heeft de voorkeur?
Schetsontwerp voorgestelde oplossing
Ons voorstel is om te kiezen voor een turborotonde, zonder aansluiting van de Broekstraat. De Broekstraat wordt dan verlengd als parallelweg en aangesloten op het kruispunt Peeleindseweg. Door de aanleg van een turborotonde verbetert de doorstroming op de rotonde aanzienlijk, omdat er aan de zuidzijde van de rotonde een aparte strook aangelegd kan worden buiten de rotonde om, voor alle verkeer vanuit Beek en Donk naar de Zuid-Om Gemert.
De gelijkvloerse fietsoversteek wordt vervangen door een fietsbrug. Deze sluit aan op de Broekstraat en de fietsoversteek ter hoogte van de Hazeldonklaan. Een onverhard wandelpad is voorzien tussen de nieuwe fietsbrug West-Om en de Groenendaal. De fietsbrug is vanuit het wandelpad te bereiken middels een trap.
Bekijk de tabel voor een overzicht van alle effecten tussen de varianten.